Summer 2009 Veritas Magazine

The following “teaser” excerpts are from the recent edition of Veritas magazine, a quarterly publication available to all RMC Club Members.  If you are a  Non members of the RMC Club and wish to join visit us here.  Or call us toll free 1-888 386-3762 for membership information.  All e-Veritas readers are urged to support the Club by taking out a membership!

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Sappers in Afghanistan

By 22603 Capt David I. Holsworth and 19336 Maj Don Dubois

By executing tasks such as clearing minefields in the former Yugoslavia, repairing damaged runways in Haiti or purifying water in Sri Lanka, sappers have always done what was needed to help fellow soldiers live, move and fight on the battlefield. Furthermore, most would agree that sappers are typically the hardest workers on deployments. The same definitely applies to Afghanistan. Within the brigade-sized Joint Task Force Afghanistan (JTF-Afg) deployed in the southern province of Kandahar, lies nearly a regiment’s worth of sappers practising the many aspects of our trade.

The most traditional and largest grouping is the close support (CS) field squadron numbering over 130 personnel. Equipped with the new “engineer light armoured vehicles” (ELAVs), this sub-unit mainly focuses on providing close support to the Battle Group (BG) at the fighting end of the spectrum. To meet the BG’s various needs, the squadron consists of three field troops, augmented with assets such as armoured engineers, heavy equipment and route clearance teams. This mix is task-tailored to provide the mobility and survivability support vital to the BG`s success.

Sapeurs en Afghanistan

Par le Capt David I. Holsworth 22603 et le Maj Don Dubois 19336
Traduit par: A 154 Lcol P Labelle, R22eR

En accomplissant des tâches tels le déminage en ex-Yougoslavie, la réparation de pistes d’atterrissage en Haïti ou la purification d’eau au Sri Lanka, les sapeurs ont toujours fait le nécessaire pour aider les soldats à vivre, à se déplacer et à combattre sur le champ de bataille. D’aucuns prétendent que les sapeurs sont généralement les soldats les plus occupés lors de déploiements. Ainsi, croit-on, en est-il de l’Afghanistan. Au sein de la Force opérationnelle interarmées Afghanistan (FOI-Afg) déployée dans la province méridionale de Kandahar, se trouve près d’un régiment de sapeurs qui s’adonne à la pratique des nombreux aspects du métier d’ingénieur militaire.

L’escadron du soutien rapproché (ESR) constitue le groupe type du génie de campagne et est le plus important en nombre (130 soldats) au sein du régiment. Équipé du nouveau véhicule blindé léger (VBL-G), cette sous-unité fournit le soutien rapproché au groupement tactique (GT) engagé bans le combat. Pour répondre aux besoins du GT, l’escadron est composé de trois troupes disposant de ressources en génie blindé, en équipement lourd ainsi que des équipes pour le déblayage des routes. Ce mélange est adapté à la tâche en vue d’assurer la mobilité et un soutien vital au succès du GT.

The Re-Conquest of Sandhurst

Élof Derek Gaudreault 24512, Sandhurst Administration Officer

After the series of successes in previous years, the pressure weighed heavily on Team Canada at the 2009 Sandhurst competition. Expectations were high, the training program was intensive and the competitors were enthusiastic. The stage was set for the competition, which is held every year at the United States Military Academy in West Point, NY.

This year, teams from the United States, the United Kingdom, Chile, Afghanistan and Canada participated in the competition on 17 and 18 April 2009. The 52 teams represented their respective military academies.

On the first day of the competition, the teams took part in a challenging shooting exercise. Not only did the competitors have to be very accurate, they had to keep the rules of engagement in mind at all times, just like in a real mission situation. Team Canada played well and finished sixth in the marksmanship competition.

Sandhurst, la reconquête
Élof Derek Gaudreault 24512, Sandhurst Administration Officer

Après la série de succès des années précédentes la pression pesait lourd sur les épaules de l’équipe Canada à la dernière compétition Sandhurst. Les attentes étaient élevées, le programme d’entraînement intensif et les compétiteurs fervents. La table était donc mise pour l’édition 2009 de la compétition tenue annuellement à l’Académie de l’armée des Etats-Unis à West point, NY.

Cette année, la compétition regroupait des équipes des États-Unis, du Royaume-Uni, du Chili, de l’Afghanistan et du Canada. Chacune des 52 équipes représentaient son académie militaire en dates du 17 et 18 avril 2009.

Le jour 1 mettait les équipes aux prises avec un exercice de tir dans lequel les compétiteurs devaient non seulement être très précis mais aussi extrêmement attentifs aux règles d’engagement – tout comme dans une situation de réelle mission. L’équipe Canada a su tirer son épingle du jeu en terminant au 6e rang de la compétition de tir du 17 avril.

Convocation 14 May 2009

John S. Cowan : Doctor of Military Science (Honoris Causa)

Monsieur le Chancelier, Monsieur le Commandant, Monsieur le Recteur, le Général Natynczyk, tous les autres invités de marque, et la grande famille du Collège, je veux féliciter tous les membres de la promotion de 2009, incluant les 322 diplômés de tous les trois cycles. Since I am now, in effect, your classmate, my congratulations to you are especially warm, because I cannot help but be impressed by the fact that you are receiving your degrees from the Royal Military College of Canada after only a few years of effort, while on the other hand, as you have heard from the principal, it has taken me almost half a century to get out of university.

From what’s been said about me, you know that I’ve been very fortunate in my life. Rewards and honours, whether really earned or not, have come my way more often than anyone has any right to expect. But the degree you have conferred upon me today is the greatest honour I have ever received or am ever likely to receive. And there are good reasons why one ought to feel that way about an RMC degree.

I’ve long believed that RMC is the finest university in Canada, and extraordinarily high on the world scale as well. I explain this to colleagues at other universities by saying, “First, imagine the radical concept of a university where people do what they say they’re going to do.”

Whilst they are still in shock, I then describe undergraduate students who are sober, bright and civil, gathered in small classes where individual attention is the norm and anonymity unheard of. Unlike your peers in civilian universities, you are not chosen by some un-stated economic selection, and as paid members of the CF you do not need financial assistance from your families to attend the College. You can come from any economic background, and do. You just have to be good. Despite the fact that the four-pillar program and the heavy core curriculum make you incredibly busy and, of necessity, incredibly well-organized, you can often be led to achieve more academically than undergraduates at other institutions. This is because you have clear goals. Yes, for the officer cadets, RMC stuffs six years work into four years, but that gives you two extra years in your twenties to move ahead in your careers and to serve Canada.

RMC’s III civil engineers work in Cameroon

By 15592 Dr. Pat Heffernan and 24633 OCdt Catie Keyser

This past February, 20 third-year students and seven faculty and staff from RMC’s Civil Engineering Department travelled to Cameroon in Africa for their annual design project. This year we were able to benefit from a series of opportunities that allowed us to carry out the project in conjunction with Ex CANCAMEX 2009; a joint-combined exercise involving RMC, 22 Wing (North Bay), and elements of the Cameroonian Armed Forces. The two week exercise was certainly filled with challenging academic and amazing life lessons for all involved.
Cameroon offered few commercial opportunities to move and support the exercise and almost all transportation requirements were provided for by our hosts: the 21st Motorized Rifle Battalion of the Cameroonian Armed Forces out of Buea. Indeed, Buea was our first stop on the exercise. In Buea we acclimatized to the environment while achieving our first goal: an ascent to the summit of Mount Cameroon, an active volcano and the second highest mountain on the African continent.
The ascent of Mount Cameroon was perhaps one of the most exciting parts of the exercise for everyone. It involved a two-day climb to the summit at 4100 meters followed by a tortuous descent. The climb itself is a non-technical climb with no requirement for lots of ropes and gear, but it is still necessary to use both hands and feet for significant portions. The climb started at 0600 hrs. Climbers were free to find their natural rhythm and join in either the “fast group” leading the way, or pulling up the rear in the “slow group” which would gather any stragglers.

Classe de IIIe en génie civil du CMR travaille au Cameroun

Par 15592, le Dr. Pat Heffernan et 24633 l’Élof Catie Keyser
En février dernier, une vingtaine d’étudiants et sept professeurs du département de génie civil se sont rendus au Cameroun en Afrique pour le projet de conception annuel. Cette année, nous avons pu mettre à profit un ensemble d’occasions nous permettant de compléter le projet en collaboration avec Ex CANCAMEX 2009; un exercice impliquant le CMR, la 22e Escadre (North Bay) et un nombre d’éléments des Forces armées camerounaises. Ce furent deux semaines bien remplies de défis académiques et de d’étonnantes leçons de vie pour tous.
Vu que les infrastructures civiles n’étaient pas en mesure de fournir le transport et le support pour l’exercice, ce sont nos hôtes, les membres du 21e Bataillon d’infanterie motorisé des Forces armées camerounaises, cantonné à Buea, qui s’en sont chargés. En effet, Buea était le premier arrêt de notre exercice. C’est là que nous nous sommes acclimatés à l’environnement tout en accomplissant notre premier but : l’ascension au sommet du mont Cameroun, un volcan actif et la deuxième plus haute montagne du continent africain.
L’ascension du mont Cameroun fut probablement un des moments les plus excitants pour tout le monde. Elle comportait une ascension de deux jours jusqu’au sommet à 4 100 mètres suivi d’une descente tortueuse. L’ascension n’est pas tellement technique et ne nécessite pas beaucoup de cordages et d’équipement malgré qu’il faille utiliser les pieds et les mains sur d’importantes sections. Le départ fut donné à 6 heures et les alpinistes furent laissés à leur propre rythme pouvant se joindre soit au « groupe rapide » ou au « groupe lent » qui réunirait les retardataires.

Aeronautical engineering takes flight at RMC

Dr. Billy Allan and Capt Clayton Kotzer

Looking over the roof of the Stone Frigate, the nose of a CH146 Griffon appears as it begins its approach to the parade square. This special appearance is more than just chance, it is occurring as part of the new aeronautical engineering program at RMC. Shortly after landing, the mechanical components of the aircraft, along with the aerodynamic and performance characteristics of the helicopter are being discussed with the cadets, reinforcing concepts that were recently learned in the classroom. As the students lift off on a familiarization flight, the full merging of academic concepts and applications of aeronautical engineering is realized.
The 2009 spring convocation marked the first class of aeronautical engineer graduands from RMC. This proud moment in RMC’s history was a culmination of determination and perseverance over the past six years. Beginning in 2003, the pursuit of an aeronautical engineering program at RMC was initiated by the completion of a feasibility study at the request of then Director General of Aerospace Equipment Program Management (DGAEPM), 9805 BGen(Ret’d) Dwayne Lucas.

L’envol du programme de génie aéronautique au CMR

Dr. Billy Allan et le Capt Clayton Kotzer

Le nez d’un CH146 Griffon apparaît au dessus du toit de la Stone Frigate durant son approche sur le terrain d’exercice. Ce n’est pas le hasard qui l’a amené là mais bien le nouveau programme de génie aéronautique du CMR. Peu de temps après son atterrissage on discute des composantes mécaniques et des caractéristiques aérodynamiques de performance avec les élof; on consolide les connaissances récemment apprises en classe. On concrétise la réunion les concepts et applications du génie aéronautique alors que l’appareil s’envole avec à son bord les élèves pour un vol de familiarisation.

La remise des diplômes de 2009 souligne le premier groupe de finissants en génie aéronautique au CMR. Ce moment de fierté dans l’histoire du CMR est le point culminant de la détermination et de la persévérance des six dernières années. C’est en 2003 qu’on amorça l’instauration d’un programme de génie aéronautique suite à l’étude de faisabilité initiée par le Directeur général – Gestion du programme d’équipement aérospatial 9805 le Bgén (ret) Dwayne Lucas.

WALL OF HONOUR INAUGURATION – REUNION 2009

By 5877 Ted Davie and 5675 Dennis Apedaile

RMC’s new Wall of Honour will be inaugurated by a special Reunion Weekend guest (not yet confirmed) on Saturday 3 October 2009. Being built as an integral part of the Verité Drive reconstruction project, the Wall, for the first time, provides a highly visible testimonial to selected Ex-Cadets who have achieved great things at the national or international level, outside of battle.
Proposed, designed, funded and being built by the Class of 1963 and situated where there is a high level of daily cadet traffic, the Wall of Honour is intended to inspire cadets and show the myriad ways in which they can, over time, serve their country and mankind at large. The project and the nominee selection process were described in the Spring 2009 edition of Veritas. Basically, those with any form of college number are eligible for nomination. Initially, it is expected that many honourees will be posthumous as names are selected from the entire population of Ex-Cadets since the 1876 entry.

L’INAUGURATION DU MUR D’HONNEUR – RÉUNION 2009

Par 5877 Ted Davie et 5675 Dennis Apedaile

Le nouveau Mur d’Honneur du CMR sera inauguré par un invité spécial (à être confirmé) lors du week-end de réunion le samedi, 3 octobre 2009. Le Mur fait partie intégrale du projet de rénovation de la promenade Vérité. Ce mur offrira pour la première fois un témoignage envers certains anciens qui ont accompli de grandes choses au niveau national ou international hors du champ de bataille.
Ce projet, financé et érigé par la promotion de 1963, sera situé dans un endroit où il y a un niveau élevé de circulation d’élofs. Le mur d’Honneur a pour but d’inspirer les élofs et leur faire voir la myriade de façons qui s’offre à eux de servir leur pays et l’humanité dans son ensemble. Le projet et le processus de sélection des candidats ont été décrits dans le numéro du printemps 2009 de Veritas. Toute personne ayant reçu un numéro de Collège quelconque peut devenir candidat. Au départ, on peut s’attendre à ce que la plupart des récipiendaires le seront de manière posthume vu que tous les anciens depuis 1876 sont éligibles.

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